Selasa, 21 Ogos 2007

Bolehkah Negara Kita Melahirkan Pemain Seperti Mereka?

Dah tak tahu nak cakap aper dah. Banyak peruntukan yang dah diberi. Sukan yang dianggap sebagai sukan nombor 1 di Malaysia, membawa mushibah yang tersendiri. Bukan nak kutuk pemain-pemain, bukan nak salahkan jurulatih tentang aspek teknikal atau apapun tapi apa yang kita dapat lihat, semangat perjuangan yang macam "biskut mayat". Sedap kalau cecah dengan air kopi O, tak sedap kalau makan macam tu jer..

Nak kejar bola pun malas, apatah lagi nak susun barisan pemain. Macamana nak atur permainan kalau 'basic' pun macam hampeh. Kebanyakkan yang ada kat dalam team tu pun, bukan sekali main dengan pasukan negara, tapi dah berpuluh-puluh tahun dah sejak daripada remaja lagi. Alasan, 'ooohh, pasukan lain dah lama main dalam 1 pasukan...' Itu cuma alasan bagi sedapkkan hati rakyat Malaysia..

Sebenarnya, bukan rakyat tak nak sokong, tapi dah berbuih mulut, tekak naik serak sorak dari tempat duduk tu. Yang datang dari UTARA sampai laa SELATAN. Malahan dari TIMUR pun ader yang datang. Tapi kalau main macam budak sekolah darjah 1, saper yang sanggup datang lagi. MALULAH dengan kita-kita yang datang nie..

Bila pulak bebudak CYC muncul, ramai yang puji. Nampak sedikit kematangan dalam permainan. Tak macam "team orang tua", nak serang pun payah. Kalau sesiapa yang tengok bebudak Malaysia CYC nie main, mesti ramai yang puas hati. Ramai yang puji walaupun kalah. Kalau sesiapa yang perasan, ader sorang mamat "team orang tua" bagitahu, bebudak CYC nie lebih bagus dalam teknik teknikal sebab diaorang dilatih oleh jurulatih luar. Aper jurulatih "team orang tua" nie tak bagus. Ker diorang tak pernah praktik aper yang jurulatih bagi? Sendiri mahu ingat laa kalau dah dapat 5 gol bolos...

Bukan aper, bagi pendapat diri sendiri laa, ramai lagi sebenarnya penyokong-penyokong pasukan Malaysia. Ramai yang sebenarnya masih sayangkan pasukan kebangsaan. Cuma, tunjukkanlah sedikit 'permainan' tu.

Kalau boleh lihat gambar kat atas tu, sebenarnya sajer jer nak bagitahu tulah antara my favorite team. Ader siapa-siapa yang nak bagi nama pemain yang boleh "bet" diarong? Komen laa...


2 ulasan:

milesleam berkata...

Boleh...tukar je setting team ni dalam ProEvolution Soccer n letak sume player tu dalam team Malaysia..heheh..sempoi..

warq78 berkata...

hehe...hampeh, tapi aku pun buat macam tu..sebab team malaysia xpower..tu laa sebabnya aku tukar player...sempoi